Percussiegroep

De Percussiegroep, of de ‘drumband’ zoals ze in 1959 werd opgericht, kent een geschiedenis van spreekwoordelijke muzikale slagen of stoten: veelvuldig opgericht om enige tijd later weg te kwijnen.

Het was Jos Vrinssen die de percussiegroep opnieuw oprichtte nadat de harmonie haar vaste stek in de Stadsfeestzaal moest omruilen met Zaal van Eyck. De muziekgroep was voornamelijk een drumkorps, geleid door Frank Brulée en later René Keulers.

Toen Bert Paredis het drumstokje in handen nam, groeide de drumband uit tot een waarlijke percussiegroep. Niet enkel trommels maar het hele slagwerk werd in de kijker geplaatst. Naast het inoefenen van traditionele marsen voor straatoptredens stonden ook hippere stukken op het programma, zoals Herbie Hancocks Watermelon Man.

Na Bert nam percussie lid Pieter Franssen de fakkel over en de percussionisten speelden mee in The Wizz-musical in 2010. Ook op de Euregioparade in Maasbracht mocht de percussiegroep niet ontbreken. Zelf organiseerde ze vele speelavonden en een benefietconcert ten voordele van Kom op Tegen Kanker (2017). Na Pieter kwam Greetje Meuris. Helaas stak onder meer de coronapandemie stokken in haar wielen. Daarop meldde Pieter zich opnieuw aan en leidt tot op vandaag het slag(werk)veld.

De percussiegroep van Harmonie Concordia Maaseik is uitgegroeid tot een enthousiaste groep slagwerkers. Ze laten steevast het beste van hun artistieke kunstjes zien op melodisch slagwerk, pauken, drums … Ze is nu een gezonde mix geworden van jong en ouder talent die naast hun muzikale escapades ook vriendschap weten te koesteren.

Marnik Vandenheuvel

Na enkele jaren afwezigheid is Pieter Franssen opnieuw de dirigent van onze percussiegroep. Vanaf zijn muzikale start was Pieter al lid van onze vereniging. Zijn muzikale studies slagwerk deed hij aan Luca Muziek, het Conservatorium School of Arts in Gent, jazz en lichte muziek aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Naast zijn muzikale activiteiten als slagwerker is Pieter ook componist, arrangeur en producer.

De repetities van de percussiegroep gaan door op zondag voormiddag van 11u tot 12u. Wenst u meer informatie kan u vrijblijvend ons contactformulier invullen of spring eens binnen tijdens onze repetities!