Harmonie

140 jaar passie doorgeven aan de volgende generatie
140 jaar amusement voor de Maaseiker bevolking
140 jaar Koninklijke Harmonie Concordia Maaseik

Waar het 140 jaar geleden begon met het opluisteren van een kermis, processie of stoet, zijn de activiteiten vandaag de dag wat groter opgezet. In begin 1900 was het nog dat de harmonie zich voornamelijk liet horen voor de opening van de Maasbrug, de inhuldiging van “politieker” of het opluisteren van een liefdadigheidsfeest.

Langzaamaan drong Concordia door in Maaseik en Maaseik in Concordia. De stad werd kleiner, de wereld groter. Door de betere ontwikkeling van opleiding, instrumenten en muzikanten ging men meer verwachten van de harmonie. Zo kwam het ook dat wij ons hebben laten horen in het buitenland met mooie plaatselijke concerten, waarvan Schotland, Italië, Denemarken en Nederland nog altijd tot de verbeelding spreken. Af en toe mocht het ook wat spectaculairder. In samenwerking met enkele plaatselijke verenigingen hebben we prachtige musicals en themaconcerten uitgevoerd zoals The Wizard of Oz, Bells of the Notre Dame, de Groote oorlog … Zoiets moois kan je enkel waarmaken in een bloeiende vereniging!

Naast deze “grotere” optredens zijn wij ook op cultureel gebied van de partij. Denk aan de halfvastenstoet, dag van de dynastie, wapenstilstand, het inhuldigingen van straatmonumenten etc. Een serieuze uitdaging mag af en toe niet ontbreken: een concours. Hier kunnen we ons muzikale peil laten beoordelen door een onafhankelijke jury. Het is als harmonie immers altijd een uitdaging om jezelf te verbeteren. Verder blijven we ijveren om meer ín de stad het beste van onszelf te geven. De opvoeringen op de Markt en in de Agnetentuin zijn daar mooie voorbeelden van.

De Harmonie – uw Maaseiker harmonie – is volop in beweging om publiek en muzikanten te amuseren. Om dat te verzorgen, repeteren we elke vrijdagavond in onze eigen harmoniezaal Van Eyck. Na het muzikale luik versterken we uiteraard onze band aan, op of nabij de toog.

Emily Boumans

Sinds september 2021 zwaait Rob Moers uit Kerkrade de dirigentenstok voor de harmonie. Aan het conservatorium van Maastricht studeerde Rob slagwerk, hafabra- en orkestdirectie.
De repetities van de harmonie gaan elke vrijdag door van 20u tot 22u.
Wenst u meer informatie kan u vrijblijvend ons contactformulier invullen of spring eens binnen tijdens een van onze repetities!