Jeugdharmonie

Friends for life! Dat was de titel waaronder enkele jonge harmonieleden in 1998 een aparte jeugdkorps oprichtten. Van negen muzikanten groeide de groep doorheen de jaren uit tot een orkest vol jeugdig enthousiasme.

Een vaste waarde werd het jaarlijkse muziekkamp – eerst in de tuin van de dirigent, daarna op verschillende locaties. Allerhande spellen en animatie, zoals een waarlijk swingpaleis en karaokeplezier doorbraken het urenlang repeteren. Een concert vormde na een week muzikale arbeid steevast een slotakkoord.

Naast de muziekkampen en kerstconcerten nam de jeugdharmonie ook deel aan diverse festivals. Vooral de editie van 2002 in Neerpelt was een schot in de roos. Op het Europees Muziekfestival voor de Jeugd waar maar liefst 7100 muzikanten op afkwamen, behaalde de Jeugdharmonie Concordia een Eerste Prijs. Na dit hoogtepunt volgde een stille periode.

Sinds enkele jaren trachten we met samenwerking met de Stedelijke Academie en onze eigen Muziekateliers opnieuw leven in de brouwerij te brengen. Kinderen en jongeren warm maken voor de harmonie en het prille muzikale geweld ontdekken … Daar doen we het voor.

De intentie van de Jeugdharmonie is klaar en duidelijk: de jeugd een fijne, aangename en leerzame vrijetijdsbesteding bezorgen en dat in een ontspannen sfeer. Samen met je vrienden de muzikale wereld uitpluizen en harmonieuze klanken produceren, samen leuke activiteiten organiseren en beleven. Op die manier wil de Jeugdharmonie jonge mensen enthousiast maken voor alles wat met harmoniemuziek verband houdt.

Daarom hechten we groot belang aan onderlinge verstandhouding en vriendschap. Dat dragen we hoog in het vaandel. Niet voor niets is de slogan van de Jeugdharmonie nog steeds Friends for Life.

Sarah Voorjans

De repetities van het jeugdorkest gaan elke woensdag door van 19u tot 20u. Daarnaast biedt het jeugdorkest nog een extra uurtje repetitie aan voor de rijpe jeugd van 20u tot 21u30.
Wenst u meer informatie kan u vrijblijvend een email sturen naar jeugd@harmonieconcordia.be of spring eens binnen tijdens een van onze repetities!